سرمربی برزیلی پرسپولیس جزو ۱۰ مربی گران ایران هم نیست محرومیت اسماعیلی‌فر و تغییر خط دفاعی پرسپولیس مقابل سپاهان ترکیب احتمالی استقلال مقابل تراکتور فرهاد در انتظار نتایج نکونام توجه گزارشگر ایتالیایی به طارمی مذاکرات قطبی با فدراسیون فوتبال ادامه دارد ستاره مشهدی در کادر فنی نفت بندرعباس دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب سردار آزمون در تیررس لیگ‌های اروپایی بنیادی‌فر داور فینال آسیا شد سون هیونگ مین جانشین بنزما می‌شود وزیر ورزش: تغییر نام استقلال در مسیر قانونی انجام شود برای استقلال ورزشگاه خلیج فارس بسازید قایدی آماده‌ترین بازیکن کلبا اعتراض باشگاه پرسپولیس به تعداد کم بلیت خواسته هواداران سپاهان از مورایس: فقط پرسپولیس را ببر تراکتور به دنبال جذب مهاجم پرسپولیس رقابت سه پرسپولیسی برای یک پست ترکیب احتمالی سپاهان برای مصاف با پرسپولیس نتیجه و ویدیو خلاصه بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید در دور رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا
سرخط خبرها

نوستالژی| «خرمی» ورزش خراسان و کشتی ایران

  • کد خبر: ۱۱۱۲۷۹
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
نوستالژی| «خرمی» ورزش خراسان و کشتی ایران
در حدود ۱۲۰ سالی که از اولین نشانه‌های بروز ورزش‌های نوین در مشهد می‌گذرد، صد‌ها ورزشکار در رشته‌های مختلف افتخارآفرینی کرده اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قدمت ورزش نوین در خراسان به اواخر قرن ۱۳ خورشیدی برمی گردد. در حدود ۱۲۰ سالی که از اولین نشانه‌های بروز ورزش‌های نوین در مشهد می‌گذرد، صد‌ها ورزشکار در رشته‌های مختلف افتخارآفرینی کرده اند. نام‌هایی که برخی از آن‌ها نه تنها در تاریخ ورزش خراسان، بلکه در پهنه ورزش ایران ماندگار شده اند. آنچه در ادامه می‌خوانید، معرفی یکی از این صد‌ها بزرگ ورزش خراسان است که به همت و تلاش ستودنی حسن باغبان در سه جلد کتاب ارزشمند دایرةالمعارف نامداران ورزش خراسان گردآوری و تدوین شده است.

سیدمحمد خرمی | زاده سال ۱۳۰۰| آرمیده سال ۱۳۷۹|

سیدمحمد خرمی قهرمانی ارزنده و ورزشکاری بااخلاق بود و در زمینه‌های علمی و ورزشی ارزش‌هایش را به رخ کشید. وی با صید مدال‌های رنگارنگ کشتی در مسابقات جهانی، ارتش‌‎های جهان، آسیایی و بین‌المللی کارنامه درخشانی از خودش به یادگار گذاشته است. او کارشناسی تربیت‌بدنی را از تربیت‌معلم تهران، کارشناسی‌ارشد مدیریت در تربیت‌بدنی از دانشگاه میشیگان آمریکا و دکتری تربیت‌بدنی از دانشگاه کلرادوی آمریکا گرفته است.

وی که مدال طلای مسابقات کشتی جام‌جهانی ۱۹۷۴ لاس‌پالماس را در تابلو افتخاراتش به یادگار دارد، مدیریت را سال ۱۳۶۸ از عباس زرشکی تحویل گرفت تا از کوله‌بار تجربه‌اش در زمینه‌های علمی و عملی مدد بگیرد و به کمک ورزش استان بشتابد. سید با برپایی دبیرستان تربیت‌بدنی در استان خراسان گامی ارزنده برای تعلیم و تربیت مشعل‌داران تربیت روح و جسم نوجوانان و جوانان برداشت. وی در مصاحبه با خبرنگار دنیای ورزش در اسفند ۱۳۷۰ اعلام می‌کند: «طبق آمار سال ۱۳۶۸ استان خراسان در بین ۲۴ استان از نظر امکانات و تأسیسات ورزشی رتبه بیست‌وچهارم را دارد...!»

خرمی برای ساخت مجموعه ورزشی ثامن به وسعت پانصدهکتار، حمایت استاندار وقت خراسان و دکتر غفوری‌فرد را به‌دست آورد. همچنین توانست موافقت افزایش بودجه تربیت‌بدنی استان را کسب کند. او در دوره مدیریتش برخی طرح‌های نیمه‌تمام استان را به پایان رساند که ازجمله آن طرح‌ها می‌توان به تکمیل سالن شهید بهشتی (از سال ۱۳۶۴ به‌دلیل تنگنا‌های مالی به پایان نرسیده بود)، افتتاح قسمتی از مجتمع بانوان در قاسم‌آباد مشهد و مجتمع بزرگ ورزشی نیشابور اشاره کرد.

وی در طول حیات پرفروغش مسئولیت‌های خطیری را در عرصه ورزش برعهده داشت که از آن جمله می‌توان به مشاور عالی و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت‌بدنی، معاون فرهنگی آموزش، نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک، دبیرکل کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون کشتی، رئیس فدراسیون ورزش‌‎های همگانی، مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی، رئیس انستیتو تربیت مربیان و داوران ورزش، نایب‌رئیس کنفدراسیون کشتی آسیا، رئیس کمیته کشتی منطقه غرب آسیا، عضو کمیته جوانان فدراسیون کشتی جهانی، عضو کمیته مربیان فدراسیون کشتی جهان، استاد و مدرس دروس ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه فردوسی مشهد، مراکز تربیت معلم تهران و مشهد و... اشاره کرد.
زنده‌یاد خرمی با تألیف و ترجمه چندین جلد کتاب برگی دیگر به ارزش‌های علمی‌اش افزود. او مدیریت را در فروردین ۱۳۷۲ به مجتهدزاده تحویل داد. وی اواخر عمر بیمار شد و پس از سه سال مبارزه با بیماری در ۵ اردیبهشت ۱۳۷۹ در تهران جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->